Brystløft - operation

Hos Plastikkirurgisk klinik tilbyder vi brystløft.

Få udført et brystløft hos os, hvis du har kosmetiske eller fysiske gener med dine bryster. Hvis du lider af hængende bryster eller for store bryster, så kan en operation afhjælpe dine problemer.

Ved en brystløft operation, vil vi primært fjerne væv fra fra brystets nedre del, og brystvorten flyttes op på sin naturlige plads. I de fleste tilfælde formindsker man samtidig det brune område omkring brystvorten.

Operationen vil blive beskrevet i detaljer ved den første konsultation.

Vi anbefaler, at du har en en bi-sidder med (ægtefælle, familiemedlem, ven/veninde etc.), da det har vist sig, at man ikke altid ”hører” det samme ved den mundtlige information. Der skal mindst gå en uge fra 1. konsultation til, du bliver opereret. Du skal i forbindelse med operationsbestilling underskrive en samtykkeerklæring.

De næste afsnit beskriver det praktiske forløb.

Før operationen - anbefaling

Du skal møde udhvilet og fastende, dvs. at du ikke må spise 6 timer før operationen, dog anbefaler vi, at du drikker vand og/eller sød saft, gerne ½ liter, indtil 1 time før mødetidspunktet.

• Inden operationen vasker vi hele kroppen  med sæbe om morgenen inden.
  • Det anbefales at du tager løst tøj på, der ikke skal over hovedet og undlad at bære smykker eller medbringe andre værdigenstande.
  • Du skal ikke anvende makeup og neglelak på operationsdagen, idet det øger risikoen for komplikationer.
  • Blodfortyndende medicin og fiskeolie skal ophøre to uger før operationen på grund af risiko for blødning.
  • Undgå alkohol dagen før operationen. Dette vil blive gennemgået ved forundersøgelsen.
  • Du skal ikke ryge i tiden før og efter operationen, hvilket vil give en bedre heling og dermed et bedre resultat.

Foregår i fuld bedøvelse.

Efter operationen - praktisk info

Nedenfor er listet praktiske informationer, som du skal være opmærksom på efter operationen.

• Du vil efter operationen blive observeret på klinikken.
  • Du skal have en pårørende, vi kan ringe efter, når du er klar til at komme hjem, og du skal sørge for, at der er nogen hos dig de første 24 timer efter operationen.
  • Du kan også blive indlagt, hvis du er mere tryg ved det eller det anbefales af lægen.
  • Forbindingen fjernes efter få dage, hvorefter du kan gå i bad.
  • Du bliver syet med en tråd der opløser sig selv.
  • Det tilrådes herefter at dække arrene med micropore plaster (englehud) i et par måneder, hvilket vil medvirke til at arrene bliver så lidt synlige som muligt.

Brystløft 26.500 kr.
Brystløft + implantat fra 44.000 kr.

• Umiddelbart efter operationen vil brystet være hævet og ømt.
  • Smerterne behandles med tabletter, som udleveres i klinikken.
  • Stærk smertestillende medicin kan give kvalme og opkastning.
  • Betændelse ses meget sjældent, viser sig ved smerter, rødme og hævelse samt feber.
  • Blødning optræder ligeledes sjældent, viser sig ved kraftig hævelse af brystet.

Ofte oplever man i tiden umiddelbart efter operationen nedsat følsomhed af brystvorterne, hvilket som regel kun er midlertidigt.

Man kan anbefale brug af sports BH 5-6 uger. De første 3 uger nat og dag.

Ved komplikationer eller tvivlsspørgsmål kontaktes Plastikkirurgisk Klinik eller anden læge.

Komplikationer

Betændelse ses meget sjældent, viser sig ved smerter, rødme og hævelse samt feber. Blødning optræder ligeledes sjældent, viser sig ved kraftig hævelse af brystet. Ved komplikationer eller tvivlsspørgsmål kontaktes Plastikkirurgisk Klinik på udleveret telefonnummer.

Varigheden af et brystløft er meget individuel og afhænger af mange faktorer som alder, bindevæv i huden, vægttab eller vægtøgning, børnefødsler m.v.

Det endelige resultat ses oftest først efter et ½-1 år.

Hvornår kan man arbejde/træne igen?

Alt efter arbejdets art må man regne med at være sygemeldt i mindst en uge efter operationen.

Man skal i denne periode undgå at løfte tunge ting.

Efter 1 måned kan man motionere og dyrke sport. Solbadning kan påbegyndes efter tre uger, dog skal arrene beskyttes i 6 mdr. enten med microporeplaster eller solfactor creme.

Hvor godt bliver resultatet?

Omhyggeligt planlagt og udført vil et brystløft give et resultat, som både kosmetisk og fysisk er meget tilfredsstillende.

Arrene vil hos de fleste efterhånden blive meget lidt synlige og opleves i praksis sjældent som noget problem.